Jiří Rezek připravil pro 7. ročník 1. stupně LDO (žáci ve věku 13-15 let) zadání, díky kterému mohou žáci prozkoumat zadaný text, jeho různá zpracování i možnosti pro tvorvu vlastní inscenace.
Zdroje:
Anděl strážce. NĚMCOVÁ, Božena. Národní báchorky a pověsti II [online]. V MKP 1. vyd. Praha : Městská knihovna v Praze, 2012, s. 82-96. Dostupné z WWW: https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/55/narodni_bachorky_a_povesti_ii.pdf
Zdroje:
Anděl strážce. NĚMCOVÁ, Božena. Národní báchorky a pověsti II [online]. V MKP 1. vyd. Praha : Městská knihovna v Praze, 2012, s. 82-96. Dostupné z WWW: https://web2.mlp.cz/koweb/00/03/34/76/55/narodni_bachorky_a_povesti_ii.pdf
Pohádky Boženy Němcové : Anděl strážce (režie Pavel Kubant, Česká televize, 2017) – nahrávka zkrácené verze
Ocas ještěrky (režie Ivo Trajkov, ČR, 2009) – filmová adaptace
Avšak – divadelní scénář, adaptace pohádky Anděl strážce pro čtrnácti až patnáctileté
Avšak – divadelní scénář, adaptace pohádky Anděl strážce pro čtrnácti až patnáctileté
- Převyprávěj si pohádku ve své hovorové řeči.
- ...umínivše sobě, že musí z něho býti pan páter, neboť se domnívali, že takto snad Bůh od něho ohavnou smrt odvrátí.
"Vidím na tobě, že jsi z hodného domu, já také špatně vychován nejsem, a proto bych myslil, abychom nechodili do nějaké špinavé krčmy..."
"...jím na stříbře, spím v hedvábí a jak náleží dobře vycházím."
"Tuším, že ti městští drábové práce uspořili, neboť slyším kroky a vidím nablízku světla."
"Probůh, Gabrieli, nesahej mi k rozumu a mluv pravdu!" prosil Josef pln ouzkosti.
"Půjdem na noc k jednomu malíři, on nás rád uhlídá,..."
"Zde před tebou se klaním. Dovolíš-li, vezmu ten obraz knížeti a odměna vysazena tě nemine. Dej mi ruku, bratře, tys hoden slouti malířem."
- Pohádková stavba je hodně vrstevnatá a složitá. Máš nějaký nápad na škrtání v textu, aby přesto hlavní příběh zůstal neporušený?
- Shlédni nahrávku z archivu ČT.
- Přijde ti nyní tato zkrácená verze srozumitelnější? Shodují se škrty oproti původní pohádce s tvými nápady?
- V příběhu jsou dvě hlavní postavy. Které? Jaký mají vliv na vývoj příběhu?
- Jaké jsou zde další postavy? Má některá vedlejší postava významný vliv na děj příběhu?
- Zamysli se nad charakterem dvou hlavních postav. Která je charakterově složitější? Která by se ti hůř hrála? Proč?
- Najdi v pohádce hlavní dramatické situace.
- Máš nápad na jiné řešení nějaké dramatické situace?
- Jaké jsou v příběhu konflikty (kdo proti komu, nebo kdo proti čemu)? Přijde ti nějaký konflikt nejdůležitější?
- Zkusíš pojmenovat hlavní téma pohádky?
- Zažíváš toto téma, samozřejmě v jiné podobě, ve svém životě?
- Myslíš, že máš svého anděla strážného?
- Přečti si scénář divadelní adaptace Avšak.
- Porovnej, jak se liší děj příběhu od pohádky Boženy Němcové. Přijde ti, že hlavní téma zůstalo zachováno?
- V rámci možností se podívej na film Ocas ještěrky, který také vychází z pohádky Anděl strážný, a zamysli se nad různými přístupy zpracování jedné předlohy.
Komentáře
Okomentovat