Komiksová báseň - inspirace od Terezy Machkové

Tereza Machková využívá tvorba komiksu jako cesta k analýze básně, příp. počátku její dramatizace.

1. Výběr básně
Najdi si básničku, která se ti líbí, nebo tě něčím zaujala. A nebo takovou, které chceš přijít na kloub.

Doporučení autoři: Miloš Kratochvíl (Kouká roura na kocoura, Pes nám spadla), Radek Malý (Kam až smí smích, Moře slané vody, Poetický slovníček dětem), Daniel Hevier (Nevyplazuj jazyk na lva), Pavel Šrut (Veliký túdle, Příšery a příšeři, Šišatý švec a myšut), Jiří Dědeček (Šli červotoči do houslí, Uleželé želé) – ale můžeš si najít i jiného autora, jehož knihu máš doma v knihovně nebo se podívej do školní čítanky.

2. Co se tam děje?
Pozorně si ji přečti a převyprávěj ji svými slovy v jedné větě, maximálně ve dvou. Napiš si to převyprávění na papír, ještě je budeš potřebovat.

3. Co je vtipné, co je důležité, co je napínavé
Najdi v básni nejvtipnější, nejnapínavější a nejdůležitější místo (může to být verš, dvojverší nebo celá sloka). Barevně je podtrhni, ale nezapomeň, která barva k čemu patří.

4. O čem to je?
Zkus vyjádřit téma básničky ve dvou slovech (o čem to je, jaké poučení nebo poselství přináší, co čtenáři nebo posluchači sděluje).

5. Komiks
Zpracuj děj básně jako komiks, minimálně o třech políčkách. Nejdříve si báseň opět pozorně přečti, přečti si i své převyprávění a podívej se, co sis označil jako nejnapínavější, nejvtipnější a nejdůležitější část. Ty by neměly v komiksu chybět. Ta nejnapínavější by měla na čtenáře nejvíce působit.

Při práci na komiksu mysli na téma, jak sis je zformuloval/a. Jako text v bublinách nebo pod obrázky používej pouze text básně (není nutné použít celý, jen to, co se Ti bude hodit). Pokud máš možnost si text básně okopírovat, můžeš jej rozstříhat a texty do komiksu vlepit, jinak musíš přepisovat. Komiks by měl mít minimálně tři políčka a maximálně zabírat jednu stranu (zda si vezmeš formát A4 nebo A3 je na Tobě).

6. Jak zjistíte, že se Vám to podařilo?
Dejte přečíst komiks někomu, kdo nezná básničku a požádej ho, ať ti řekne, co se tam podle něj děje a o čem to je (použij rodiče nebo sourozence, ale pokud Tvá práce neunikla jejich pozornosti, můžeš komiks vyfotit a poslat někomu z kamarádů). Je důležité dotázaným naslouchat a nic jim nevysvětlovat. Jen tak zjistíš, jestli se Ti povedlo vyjádřit a zachytit to, co jsi chtěl/a. Pokud čtenář něco nepochopil nebo se mi to zdálo divné, zamysli se, zda by šlo to místo v komiksu nějak zpřesnit – třeba přidáním okénka či textu.

7. Co dál?
V tuto chvíli za sebou máš vlastně rozbor básně a také první krok k její dramatizaci. Komiks Ti může sloužit jako scénosled a být podkladem pro práci na krátké loutkové inscenaci (loutky se dají vyrobit z ledasčeho, co najdeš doma – papír, izolepa, kelímky od jogurtů, liché nebo děravé ponožky…) nebo i pro animovaný film (k tomu Ti stačí foťák nebo i jen mobil – na internetu najdeš free verze animačních programů i návody jak animovat).

Komentáře