Kouzelná pohádka - inspirace od sestry Angeliky

Sestra Angelika připravila pro studenty VOŠ pedagogické (obor předškolní a volnočasová pedagogika) lekci o kouzelné pohádce. Poznejte její pravidla a zkuste si sami kouzelnou pohádku vyprávět.
Kompletní lekce včetně příloh (ve formátu .zip) ke stažení zde.

1. Vstupní informace
Prostudujte si vstupní text.

2. Četba 
Otevřete si pohádky od K. J. Erbena a přečtěte si z nich první tři (Zlatovlásku, Dlouhý, Široký a Bystrozraký, Tři zlaté vlasy Děda-Vševěda)

3. Akční úkol
Zkuste si doma se členy rodiny nebo přáteli říct alespoň 20 postav (může jich být ale i víc), které se objevují v pohádkách (a zapomeňte teď na ty filmové), nemusí to být nutně jenom pohádkové bytosti, ale třeba podkoní, kuchařka, král …
Potom podobně říkejte, co se v pohádkách dělá: vaří, zabíjejí draci, šije… Pak si zkuste jenom pantomimicky takovou činnost předvádět a ostatní mohou hádat, co to je.

4. Hledání příkladů ke schématu podle J. V. Proppa
Projděte si toto schéma stavby kouzelné pohádky podle J. V. Proppa a zkuste si ke každému bodu přidat nějaký motiv z pohádek, které znáte (ne z těch filmových!!!) Pozor ne všechny body jsou v každé pohádce, ale těch pět podstatných v dané posloupnosti ano! Můžete se vrátit dle potřeby k vysvětlení v podstatné informaci.

A. PŘÍPRAVNÁ ČÁST - uvedení do příběhu a důvod zápletky
  1. Člen rodiny odchází pryč (jde do světa, Honza jde do světa na zkušenou…), nebo nastane úmrtí (uvedení hrdiny).
  2. Zákaz nebo příkaz uložený hrdinovi (musí … nesmí….).
  3. Porušení zákazu nebo příkazu.
  4. Vyzvídání škůdce o hrdinovy, získávání informací (jestlipak jsi neotevřel…).
  5. Záporný hrdina získává informace o hrdinovi, dojde k prozrazení (ty jsi určitě…).
  6. Záporný hrdina se pokouší oklamat oběť a zmocnit se jí/jejích předmětů; úskok.
  7. Oběť je oklamána a nevědomky pomáhá zápornému hrdinovi; pomahačství (copak vy to tu babičko děláte?...).
B. EXPOZICE - vlastní začátek příběhu
    1. Záporný hrdina poškozuje člena rodiny (kouzlo způsobí, že…).
    2. Některému z rodiny něco chybí (dítě, nevěsta, zdraví, chce mít nějaký předmět).
  1. Neštěstí je odhaleno (hrdina je vyslán, je zavolán na pomoc, nebo se k tomu sám přihlásí, resp. poškozený hrdina je vyslán pryč – pokud něco porušil apod.).
C. AKCE – vydání se na záchranu; získání pomocníka / první střet se škůdcem
  1. Hrdina (hledač) souhlasí s protiakcí proti zlu nebo se o protiakci pokouší.
  2. Hrdina opouští domov.
  3. Hrdina je zkoušen, (vyptávání, přepadení) připravuje se tak na možnost získat kouzelný prostředek, radu aj, čímž získá magickou pomoc („dárce“).
  4. Hrdina reaguje na akci budoucího dárce (zkouška, osvobození zajatého, usmíření hádajících se, vykonává službu apod.
  5. Hrdina získává magický předmět nebo radu či přímo pomocníka.
  6. Hrdina se přesouvá nebo je veden k tomu, za čím se vydal; (do zámku čaroděje, do zakletého lesa…).
D. ZKOUŠKA
  1. Hrdina a záporný hrdina svádějí přímý boj nebo dojde na plnění úkolů.
  2. Hrdina je zraněn/označen.
  3. Záporný hrdina je poražen (zabit v boji, poražen v hádankách, zabit ve spánku, vyhnán apod.).
  4. Původní neštěstí je napraveno.
E. NÁVRAT / NOVÝ BOJ S FALEŠNÝM HRDINOU
  1. Hrdina se vrací.
  2. Hrdina je pronásledován (někdo se ho pokouší zabít, oklamat apod.).
  3. Hrdina je zachráněn od pronásledování.
  4. Hrdina – nepoznán – přichází domů.
  5. Falešný hrdina si nárokuje jeho pocty.
  6. Hrdinovi je předložen těžký úkol (ordál, zkouška, hádanka, zkouška síly či vytrvalosti apod.).
  7. Zkouška složena.
  8. Hrdina je rozpoznán (díky znamení/zranění, které mu vtiskl záporný hrdina, nebo díky předmětu).
  9. Falešný hrdina nebo záporný hrdina je zajat.
  10. Hrdina získává nový vzhled (krásný, nové šaty apod.).
  11. Záporný hrdina je potrestán.
  12. Hrdina se žení a nastupuje na trůn (je odměněn).
Když se těchto 31 bodů pokusíme ještě více schematizovat, dostaneme celkem těchto 5 základních bodů:
  1. Hrdina objevuje nedostatek.
  2. Hrdina se vydává na cestu.
  3. Hrdina nachází pomocníka/protivníka.
  4. Hrdinovi je uložena zkouška.
  5. Hrdina je odměněn, nebo se rozvíjí nový nedostatek.

5. Rozbor pohádky
Podívejte se teď na stručný přepis dvou pohádek a jejich rozpracování do uzlových bodů s přiřazením prvků (funkcí) podle J. V. Proppa. Vyberte si některou kouzelnou pohádku (můžete ty od Erbena) a podobně jako v tabulce si určete základní body příběhu, potom určete pět základních částí pohádky a nakonec si všimněte, které prvky se v každém z nich vyskytují.

6. Četba 
Přečtěte si článek z časopisu Nový prostor (NP č. 488/2016), kde jsou uvedeny problematické prvky filmových pohádek a současně znaky dobré pohádky.

7. Vlastní pohádka
Na základě získaných poznatků napište krátkou pohádku, která ale dodrží pravidla folklórní kouzelné pohádky. Pohádku zkuste psát tak, jako byste ji vyprávěli, držte se schématu a nepřemýšlejte příliš dopředu, nechte se překvapit svou vlastní fantazií. Ještě ideálnější bude, když ji povyprávíte dětem a teprve pak ji zaznamenáte. Hodně zdaru.

Ještě něco pro doplnění k pohádkám - rozhovor s Jaroslavem Provazníkem (cca od 38. min.).

Kompletní lekce včetně příloh (ve formátu .zip) ke stažení zde.

Komentáře