Obrázková dramaturgie - inspirace od Jaroslavy Holasové

Jaroslava Holasová se při distanční výuce s žáky 5. ročníku 1. stupně LDO (žáci ve věku 11-12 let) zaměřuje na individuální studium dramaturgie a režie.

Přečtěte si úryvky z jejích emailů.

Obrázkový příběh

"Úkol je v obrázcích v příloze a jmenuje se: 
  1. dokončete příběh (stačí popsat, co se bude dít po obrázku č. 14, jak příběh skončí - jaká bude pointa)
  2. vymysli název příběhu a pojmenuj jeho téma = myšlenku, o čem je
  3. rozhlédni se po kuchyni, dílně, koupelně, v aktovce...vyber dva nebo tři předměty, které provokují napětí (viz kleště na kostkový cukr a cukřenka), rozlož je, vymysli příběh (s koncem-pointou), postupně vyfoť a pošli."

Obrázky ve větším formátu k dispozici také v pdf zde.


Dramaturgická zábava s obrázky

"V příloze Vám posílám kompozice, které něco vypovídají. Záleží na tom, jak se obrázky k sobě položí a co to znamená... co z toho jde všechno "vyčíst".
Jestli si chcete sami vyzkoušet - dál nečtěte a obrázky si prohlédněte a zkuste odhadnout nebo si pojmenovat po svém, co vidíte, než si přečtete můj výklad. Je na místě si zopakovat to, co víte, že na každého diváka představení, výtvarné dílo... působí jinak, že záleží na jeho zkušenosti, náladě, znalosti... proto těch výkladů může být mnoho.

Ten můj:
Kompozice 1
obr.1) kluk řešící matematický příklad je v koncích a potřebuje pomoc ostatních (obrázek spojených rukou je nad jeho hlavou, v hlavě mu běží: kdyby mi někdo pomohl...)
obr. 2) obrázek "pomoci" má pod nohama - tedy ji nepotřebuje a s příkladem se popere sám: děkuji to zvládnu!
obr. 3) "pomoc" je zmačkaná a zadupaná - nechce ji: dejte mi pokoj!
obr. 4) "pomoc" roztržená - ještě vyšší stupeň odmítnutí: běžte pryč!

Kompozice 2:
obr. 1) oba dva obrázky jsou v rovině - vedle sebe - na stejné úrovni, kdyby byl kluk s kupou knih vpravo bylo by to trochu jiné. Takhle: má moc učení a nemůže být s kamarády - třeba

obr. 2) kluk si nese knihy, aby se mohl naučit cizí jazyky, aby se domluvil a mohl kamarádit s dětmi, které jsou (viditelně) z celého světa

obr. 3) děti čekají, až jim kluk donese knihy...? - možná

Poslední kompozici máte k přemýšlení:

Co se stane, když se obrázky dají do souvislosti? Přemýšlejte, napište, budu se těšit na Vaše nápady.

A potom ještě - vystříhejte si obrázky ze starých časopisů a novin a zkuste vytvořit svou kompozici - pošlete ji mně s Vaším popisem, já ji přepošlu ostatním bez popisu a už teď se těším, jaké názory, nápady, názvy se vrátí...!"

Všechny kompozice v jednom dokumentu (formát .pdf) zde.

Komentáře