Tereza Machková využívá báseň Daniela Heviera k uvažování nad formou i obsahem textu a k podnícení vlastní literární tvorby.
Tady máme hrochodýly,
spánkem tráví dlouhou chvíli.
Co to na nás divě zírá?
Nepoznáte kočkopýra?
Pokud nerozumíš některému slovu v básničce, zeptej se rodičů, co znamená.
2. Rodiče
Dokážeš určit rodiče všech zvířat, o kterých se v básničce píše? Je někde více možností?
3. Vlastní kříženec
Vymysli si vlastního podivného křížence. Z jakých zvířat vznikl? Jak se jmenuje? Nakresli ho.
4. Dvojverší
1. Přečti si básničku:
Daniel Hevier
Zoo(ne)logická zahrada
Pojďte s námi bumtarata,
podívat se na zvířata!
Daniel Hevier
Zoo(ne)logická zahrada
Pojďte s námi bumtarata,
podívat se na zvířata!
Tady máme hrochodýly,
spánkem tráví dlouhou chvíli.
Co to na nás divě zírá?
Nepoznáte kočkopýra?
Obdivujte pávorožce,
jak umí klást nožku k nožce.
jak umí klást nožku k nožce.
Velkolepí pštrososloni
s medvědatly se tu honí.
s medvědatly se tu honí.
Želvouni tu kolem plavou –
kdo by nad tím vrtěl hlavou!
kdo by nad tím vrtěl hlavou!
V kleci sedí klokanárek –
nenabízejte mu párek!
nenabízejte mu párek!
Kdopak to tu povyk tropí?
Obyčejní zebroopi.
Obyčejní zebroopi.
Koukejte se, to je švanda –
k nebi kouká žirafanda.
k nebi kouká žirafanda.
Pokud nerozumíš některému slovu v básničce, zeptej se rodičů, co znamená.
2. Rodiče
Dokážeš určit rodiče všech zvířat, o kterých se v básničce píše? Je někde více možností?
3. Vlastní kříženec
Vymysli si vlastního podivného křížence. Z jakých zvířat vznikl? Jak se jmenuje? Nakresli ho.
4. Dvojverší
Napiš do obrázku dvojverší o svém podivném zvířeti. Bude to takové pokračování Hevierovy básně. Než začneš psát, odpověz si na otázky:
5. A dál?
Pokud tě baví kreslit, nakresli všechna zvířata z básně. Když najdeš doma staré časopisy s obrázky zvířat, můžeš ta podivná zvířata vytvořit formou koláže.
Pokud tě baví psát, můžeš vymýšlet další podivná zvířata a napsat více dvojverší.
- Co se o zvířatech ve dvojverších dozvídáme? – I to tvé by mělo přinášet nějakou informaci.
- Rýmuje se báseň? O jaký druh rýmu jde? Střídavý (abab), sdružený (aabb), obkročný (abba), přerývavý (abcb)
- Mysli na to, že každá báseň má svůj rytmus. Ten je dán počtem slabik v jednotlivých verších, který se pravidelně opakuje. Je nějaké pravidelnost v této básni? Pokud ano, je nutné ji dodržet.
Pokud tě baví kreslit, nakresli všechna zvířata z básně. Když najdeš doma staré časopisy s obrázky zvířat, můžeš ta podivná zvířata vytvořit formou koláže.
Pokud tě baví psát, můžeš vymýšlet další podivná zvířata a napsat více dvojverší.
Komentáře
Okomentovat