O klíči - inspirace od Ondřeje Šulce

Ondřej Šulc realizuje svoje lekce dramatické výchovy pomocí videohovoru a chatu. Podívejte se, jak s různými věkovými skupinami (žáci ve věku 10-11 let a 12-13 let) zrealizoval lekci inspirovanou knihou Pavla Čecha O klíči.
Varianta pro starší skupinu, které není cílovou skupinou knihy, testovala možnosti komunikace a tvorby přes videohovor a chat, proto byla do lekce vložena další aktivita označená barevně.

1. Čtení z knihy
Čtení prvních 4 stran knihy, ke čtení se ukazují také obrázky.




Pozor, poslední obrázek obsahuje nápovědu (klíč),
proto se musí ukázat jen část obrázku, aby se neprozradilo předem, co kluk najde.



Otázky k řešení: "Co mohl najít kluk, aby mu ti změnilo den? Jakou úplně obyčejnou věc, kterou máte doma? Jak mu to den změnilo?"

2. Tvorba etudy
Jako odpověď na otázky si každý připraví etudu a předvede ji ostatním.
V reflexi se diskutuje také o tom, co je a co není etuda, jaké byly použité prvky (dle dovedností a ŠVP skupiny).

3. Rozpracování nejzajímavějšího nápadu (aktivita pro starší skupinu)
V anketě žáci hlasují, který vývoj jim připadá nejzajímavější. Členové skpiny se z videohovoru odpojí, zavolají si zpět v menších skupinkách a společně tvoří distanční etudu (tzn. postavy nejsou v jedné místnosti). Využít mohou možnosti, které hovor nabízí (např. statičnost, dialog, triky s kamerou) .
Přes chat se skupiny domlouvají s lektorem, zda už mají hotovo, nebo potřebují více času. Následuje znovupřipojení do hovoru a prezentace.
Následuje diskuze o etudách.

4. Diskuze
Otázka k diskuzi? "Co tam bylo doopravdy?"

5. Od čeho ten klíč je? - pantomima
Opět se ukáže obrázek z knihy, tentokrát se již odkryje, co kluk opravdu najde.
Kdo má nápad, pantomimicky zahraje, od čeho může klíč být.

6. Improvizovaný dialog
Dialog vychází z nápadů dětí.
Např.: "Byl to klíč od zahrady, šla ses tam podívat a přišlas pozdě do školy. Zuzka je učitelka a musíš ji to vysvětlit." "Byl to klíč od trezoru, otevřelas ho a on se zabouchl. Marek je majitel trezoru, otevřel ho a našel tě tam."
Děti improvizují podle daných okolností.

7. Dokončení příběhu
Ukázání pár návrhů z knihy (od čeho může klíč být) a dočtení příběhu.

Komentáře