Práce s předmětem a loutkou pro mladší žáky - inspirace od Dany Žákové

Dana Žáková připravila pro své žáky (děti 8-10 let) plán úkolů pro období duben-květen 2020. Výuku realizovala pomocí videohovorů, některé úkoly žáci vypracovali sami a výsledek natáčeli na video.
Přečtěte si nejen její plán, ale také poznámky k organizaci výuky. 

Všemu předcházela normální březnová výuka ve třídě LDO – práce s předmětem. Proto jsem navázala na dětem známé postupy. Na začátku každého setkání po Skype máme jiné rituály než v přímém kontaktu s dětmi (technika nám dovoluje jiné principy chování ve virtuálním prostředí).
Bylo nutné sjednotit si čas společného setkávání ve skupině a tím vytvořit zcela nový rozvrh. Nabízím několik námětů, které nám časem vyplynuly na Skype-rozhovorech jako dobré.

Jak na to ….

  • Pokud máš sluchátka s mikrofonem, využij je.
  • V místnosti si před výukou vyvětrej, dojdi si na toaletu, napij se, (nejez během výuky) napiš datum do notýsku a čekej na domluvený čas na společné spojení s učitelem a skupinou. Sám se spoj pouze na domluvený přednes.
  • V místnosti buď s počítačem sám, ať nerušíš ostatní doma a naopak.
  • Na začátku hovoru zamávej a ozvi se ostatním, ať jsi také vidět na obrazovce.
  • Pokud chceš hovořit k tématu, výrazně zamávej před obličejem rukou...(budeš-li sám, můžeš hovořit hned, pokud vás mává víc, vyčkej na pořadí dle učitele).
  • Na konci hodiny zapiš dle vlastní potřeby, co si máš zajistit na příští setkání nebo si stáhni ze Skype-skupiny dodatečné pokyny zapsané od učitele.

Úkoly jsem zadávala postupně. Děti úkoly plnily tak, jak jim dovoloval čas a zdraví. Celý plán děti dostaly koncem dubna, aby věděly čím vše završíme, kam směřujeme. Můžeme ale do něj zapisovat dodatečné nápady a další náměty, které přinese čas a sami děti. I při tomto druhu výuky je dobré na začátek zařadit přiměřenou společnou pohybovou aktivitu (najít doma koště-pak jej nastartovat a na konci hodiny odletět, zopakovat si pohybový jazykolam Kohout, rytmicko pohybové cvičení Sušenky..atd.).

1) Inspirace předmětem

(Žák naváže na známé postupy a pokusí se je zpracovat jiným způsobem – video, experimentuje v krátkých cvičeních i v jednoduché etudě s rekvizitou.)
  • Vyber si doma 1–2 předměty (velký, malý) a z nich vykouzli v jeho proměnách jiný předmět. Ve Skype-rozhovorech si vyzkoušej ukázat ostatním a pak si vyber pro natáčení jiný předmět, natoč vše na telefon a pošli jako krátké video.
  • Společným sledováním vlastních videí hodnotíme inspirativnost a pochopení, o čem video vypovídá (učitel videa sestřihá, dodá hudbu i titulky).

2) Inspirace poslechem rozhlasové hry – Pošťácká pohádka

(Žák experimentuje v krátkých cvičeních i v jednoduché etudě s rekvizitou, rozvine příběh a dotvoří jeho začátek nebo konec.)
  • Poslechni si Pošťáckou pohádku od Karla Čapka a zapamatuj si, co tě zaujalo – chronologicky o tom vyprávěj ostatním (učitel zapíše do bodů jako pracovní scénář),
  • poslechni si ji po týdnu znovu a řekni, co ti před týdnem uniklo (nebo zapiš),
  • zapamatuj si věty a sděl je ostatním: ze začátku, prostředka a konce pohádky (vypravěč/postava)
  • rozhovor o postavách – co o nich víme (jednoduché charakteristiky)

3) Výroba stínové loutky k pohádce

(Žák se podílí se na zadaném úkolu – výtvarně, pozná a použije základní body etudy /začátek, prostředek a konec/, používá konstruktivní kritiku – inspirativní formou.)

  • dle praktické ukázky vyrob jednoduchou stínovou loutku s prostřihy  (postavu z Pošťácké pohádky) a jednoduché divadlo z krabice (nebo dle přiložených fotografií),



  • podle zvolené vyrobené postavy z příběhu si vyber i část z pracovního scénáře. Potom si ji několikrát doma sehraj sám nebo se sourozenci/rodiči a nakonec 1x natoč a pošli video,
  • společné sdílení videí divadla Alfa (Jak správně vodit loutku),
  • ve sdíleném obrazu Skype-rozhovoru sledujeme jednotlivé poslané ukázky...vyzdvihni co je překvapivé a inspirující na ukázce a pak teprve to, čemu nerozumíš, co ještě vylepšit…,
  • navrhněte/domyslete vzájemně ještě zvukový plán/hudbu, kterou učitel do videa spolu s titulky dodá,
  • zkompletovaná videa od dětí jsou výsledkem kolektivní práce výuky na dálku. Při Skype-rozhovorech jako společně sdílené video opět zhodnoť společnou práci,

4) Vlastní nápady – bez omezení vaší fantazie, možností, schopností a chtění

5) Na konci distančního studia ...

Budeme dávat některá videa (1-4.skupina LDO ) dohromady a proložíme toto promítání o živé vstupy dokončených přednesů některých dětí. Tak vznikne někdy během června pořad, který bychom promítli pro veřejnost v kině – bude-li to jen trochu možné.



Komentáře

  1. Velmi děkuji, paní Žáková, za inspirující nápad, určitě jej využiji.
    S pozdravem
    Pavla B.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat