Dana Žáková připravila pro své žáky (děti 8-10 let) plán úkolů pro období duben-květen 2020. Výuku realizovala pomocí videohovorů, některé úkoly žáci vypracovali sami a výsledek natáčeli na video.
Přečtěte si nejen její plán, ale také poznámky k organizaci výuky.
Všemu předcházela normální březnová výuka ve třídě LDO – práce s předmětem. Proto jsem navázala na dětem známé postupy. Na začátku každého setkání po Skype máme jiné rituály než v přímém kontaktu s dětmi (technika nám dovoluje jiné principy chování ve virtuálním prostředí).
Bylo nutné sjednotit si čas společného setkávání ve skupině a tím vytvořit zcela nový rozvrh. Nabízím několik námětů, které nám časem vyplynuly na Skype-rozhovorech jako dobré.
Úkoly jsem zadávala postupně. Děti úkoly plnily tak, jak jim dovoloval čas a zdraví. Celý plán děti dostaly koncem dubna, aby věděly čím vše završíme, kam směřujeme. Můžeme ale do něj zapisovat dodatečné nápady a další náměty, které přinese čas a sami děti. I při tomto druhu výuky je dobré na začátek zařadit přiměřenou společnou pohybovou aktivitu (najít doma koště-pak jej nastartovat a na konci hodiny odletět, zopakovat si pohybový jazykolam Kohout, rytmicko pohybové cvičení Sušenky..atd.).
Bylo nutné sjednotit si čas společného setkávání ve skupině a tím vytvořit zcela nový rozvrh. Nabízím několik námětů, které nám časem vyplynuly na Skype-rozhovorech jako dobré.
Jak na to ….
- Pokud máš sluchátka s mikrofonem, využij je.
- V místnosti si před výukou vyvětrej, dojdi si na toaletu, napij se, (nejez během výuky) napiš datum do notýsku a čekej na domluvený čas na společné spojení s učitelem a skupinou. Sám se spoj pouze na domluvený přednes.
- V místnosti buď s počítačem sám, ať nerušíš ostatní doma a naopak.
- Na začátku hovoru zamávej a ozvi se ostatním, ať jsi také vidět na obrazovce.
- Pokud chceš hovořit k tématu, výrazně zamávej před obličejem rukou...(budeš-li sám, můžeš hovořit hned, pokud vás mává víc, vyčkej na pořadí dle učitele).
- Na konci hodiny zapiš dle vlastní potřeby, co si máš zajistit na příští setkání nebo si stáhni ze Skype-skupiny dodatečné pokyny zapsané od učitele.
Úkoly jsem zadávala postupně. Děti úkoly plnily tak, jak jim dovoloval čas a zdraví. Celý plán děti dostaly koncem dubna, aby věděly čím vše završíme, kam směřujeme. Můžeme ale do něj zapisovat dodatečné nápady a další náměty, které přinese čas a sami děti. I při tomto druhu výuky je dobré na začátek zařadit přiměřenou společnou pohybovou aktivitu (najít doma koště-pak jej nastartovat a na konci hodiny odletět, zopakovat si pohybový jazykolam Kohout, rytmicko pohybové cvičení Sušenky..atd.).
1) Inspirace předmětem
(Žák naváže na známé postupy a pokusí se je zpracovat jiným způsobem – video, experimentuje v krátkých cvičeních i v jednoduché etudě s rekvizitou.)- Vyber si doma 1–2 předměty (velký, malý) a z nich vykouzli v jeho proměnách jiný předmět. Ve Skype-rozhovorech si vyzkoušej ukázat ostatním a pak si vyber pro natáčení jiný předmět, natoč vše na telefon a pošli jako krátké video.
- Společným sledováním vlastních videí hodnotíme inspirativnost a pochopení, o čem video vypovídá (učitel videa sestřihá, dodá hudbu i titulky).
2) Inspirace poslechem rozhlasové hry – Pošťácká pohádka
(Žák experimentuje v krátkých cvičeních i v jednoduché etudě s rekvizitou, rozvine příběh a dotvoří jeho začátek nebo konec.)- Poslechni si Pošťáckou pohádku od Karla Čapka a zapamatuj si, co tě zaujalo – chronologicky o tom vyprávěj ostatním (učitel zapíše do bodů jako pracovní scénář),
- poslechni si ji po týdnu znovu a řekni, co ti před týdnem uniklo (nebo zapiš),
- zapamatuj si věty a sděl je ostatním: ze začátku, prostředka a konce pohádky (vypravěč/postava)
- rozhovor o postavách – co o nich víme (jednoduché charakteristiky)
3) Výroba stínové loutky k pohádce
(Žák se podílí se na zadaném úkolu – výtvarně, pozná a použije základní body etudy /začátek, prostředek a konec/, používá konstruktivní kritiku – inspirativní formou.)- dle praktické ukázky vyrob jednoduchou stínovou loutku s prostřihy (postavu z Pošťácké pohádky) a jednoduché divadlo z krabice (nebo dle přiložených fotografií),
- podle zvolené vyrobené postavy z příběhu si vyber i část z pracovního scénáře. Potom si ji několikrát doma sehraj sám nebo se sourozenci/rodiči a nakonec 1x natoč a pošli video,
- společné sdílení videí divadla Alfa (Jak správně vodit loutku),
- ve sdíleném obrazu Skype-rozhovoru sledujeme jednotlivé poslané ukázky...vyzdvihni co je překvapivé a inspirující na ukázce a pak teprve to, čemu nerozumíš, co ještě vylepšit…,
- navrhněte/domyslete vzájemně ještě zvukový plán/hudbu, kterou učitel do videa spolu s titulky dodá,
- zkompletovaná videa od dětí jsou výsledkem kolektivní práce výuky na dálku. Při Skype-rozhovorech jako společně sdílené video opět zhodnoť společnou práci,
Velmi děkuji, paní Žáková, za inspirující nápad, určitě jej využiji.
OdpovědětVymazatS pozdravem
Pavla B.