Komiks z pohádek - inspirace od Dany Žákové

Lekce je určena pro pro děti ve věku 6-8 let. Stupňováním požadavků a rozšiřováním zdrojů inspirace lze využít lekce i pro starší žáky. Na konci lekce najdete také zápis toho, co se Daně Žákové během online výuky osvědčilo.

Dvě komiksové lekce


Cílem vytváření komiksů je děti seznámit a učit pracovat s následujícími aspekty:
  • Vybrat z nabídky lidových (známých) pohádek ke zpracování
  • Rozvíjet představivost známého děje (vizuálně i literárně)
  • Vnímat a dodržet dějovou linku pohádky
  • Uplatnit vlastní představy a možné dějové odbočky při dodržení základní dějové linky
  • V panelech vystihnout děj s jasným začátkem, prostředkem a koncem
  • Nahlédnout do jiného literárního žánru – komiks
  • Oddělit, vnímat a rozvrhnout bubliny pro dialogy, monology a vnitřní řeč
  • Známé repliky obohatit vlastní interpretací
  • Při vzájemném hodnocení pojmenovávat inspirativnost a hledat či doporučovat další cesty
  • Obhájit si svoje vidění známé pohádky i pracovat s jiným názorem
  • Zformulovat myšlenku a čitelně ji zapsat do panelu
  • Dokončit začatou práci (ke společnému svázání či k pozdější spolupráci ve třídě s ostatními = živé komiksové obrazy)
  • Dodržovat domluvená pravidla: budu/ nebudu se účastnit distanční výuky (být včas u počítače se zapsanou hodinou, sdělit nepřítomnost-omluva, případně doplnit podle poslaných instrukcí -Co jsme dělali, poslat části komiksu včas na skype...)

1. lekce - Co jsme dělali

  • Počkej u počítače až já zahájím výuku - napiš si datum výuky a k tomu distanční výuka.
  • Našli jsme si doma komiks a ukázali bubliny a vysvětlili si, co která bublina znamená (když někdo něco říká, směřují k ústům, když něco myslí, je bublina nad hlavou...).
  • Vyber si pohádku z této nabídky a nakresli z ní dva obrázky a v nich i bubliny, co kdo říká nebo myslí (O perníkové chaloupce, O budulínkovi, O řepě, O smolíčkovi, Otesánek, O kůzlátkách, O sněhurce, Hrnečku vař, O koblížkovi, O červené karkulce, O kohoutkovi a slepičce).
  • Obrázek vyfoť a pošli na mojí skypovou adresu do konce týdne (prosím rodiče o pomoc s posláním) - na jedné stránce budou dva obrázky z jedné pohádky, které na sebe navazují. Mohou být i z prostředka pohádky nebo z konce.
  • Příště v úterý ve stejný čas si pohádky budeme hádat, vyměňovat a doplňovat

2. lekce - Co jsme dnes dělali:

  • Prohlížení došlých prací – hádání, čím nás inspirují a co by se s nimi ještě dalo dělat (co by ještě postava mohla říkat jiného, vystřihni bublinu z papíru a přidej) /děti nabízely svá řešení u monitoru/
  • Sochy z pohádky /děti předváděly před obrazovkou a ostatní hádali/. Přidej větu - jako bublinu z komiksu.
  • Rozděl svoji pohádku na několik obrazů a pojmenuj je pro další práci na vlastním pohádkovém komiksu. (Př.:a) zorané pole a na něm děda něco dělá a něco říká nebo i myslí… b) je noc a na poli roste řepa a něco si myslí… c) je ráno a děda obhlíží řepu a něco si mumlá nebo myslí...atd.)
  • Nakresli s bublinami další pojmenované obrazy, které jdou v ději po sobě - dva na jeden papír. A pošli jako obvykle na skype.


Co se ve výuce osvědčilo

Žáci čekají připraveni až učitel zavolá celou skupinu. Obvykle máme připravená sluchátka s mikrofonem nebo se naučíme (s ml.dětmi) zapínat a vypínat mikrofony. Děti by měly být v prostoru, kde neruší nikoho a nikdo neruší je.
Po skončení výuky ještě napíši na skupinový chat stručně na čem jsme pracovali. Aby se mohly eventuálně později zapojit i děti, které jsou u lékaře, nemocné nebo v družině, kde musí počkat na rodiče a pak dojet domů. Do chatu píši velkými písmeny. Mladší děti se v nich lépe orientují a starší ví, že toto zadání velkými písmeny je od učitele ve změti jiných dotazů od žáků. Velkými písmeny je psán odkaz dětem na skype.
Konečnou fází by měl být výsledek nikoli pouze výtvarný, ale především literární. Dětem, které nejsou výtvarně zdatné tento komiks bude sloužit jako předloha scénáře. Při obnovení prezenční výuky se ke komiksům v jednotlivých skupinách vrátíme a budeme s nimi ve třídě pracovat. Budeme fotit jednotlivé obrazy a dodávat bubliny podle vzniklých komiksů. Takže u dětí méně výtvarně zdatných se částečně smaže eventuální strach z výtvarných náčrtů a zároveň se budou během distanční výuky v tomto oboru zdokonalovat. Ještě jeden faktor chci zmínit ohledně kreslení a vymýšlení komiksů. Tím je pro děti relaxační kreslení a vůbec nenechat spát jakékoli tvoření, které také uvolňuje napětí v této době.


Komentáře