Příběhy malých dobrodruhů - inspirace od Oksany Kaplanové a Zuzany Sobkové

Oksana Kaplanová a Zuzana Tichá Sobková vytvořili dvě na sebe navazující lekce inspirované obrázky Pavla Čecha. Lekce jsou určeny dětem ve věku 8-11 let (3.-6. třída) a každá je navržena na cca 90 minut online výuky.

1. lekce

Kolečko novinek

Jak se kdo má? Co je nového?

Hra: Jaký jsi dnes? 

Dítě řekne své jméno a příjmení dle toho jak se cítí (zjištění naladění dětí) 

Warm-up: zaplňování prostoru – sdílená hudba – zvuky lesa

Učitel zadává pokyny k zaplňování prostoru, využívá rychlosti a předmětů kolem (např. tvá postel je skála vylez na ní v rychlosti 1 atd.) 

Vtažení do příběhu

  • Brainstorming: Co všechno Vás napadne ke slovu les? A jak si les představujete?
  • Prohlédneme si společně obrázek: Kde si myslíš, že to je? A kdo to je? Můžeš o té postavě něco říct? Kdo by to mohl být? A kam asi a proč jde?
Zdroj: Pavel Čech: Velké dobrodružství Pepíka Střechy
  • Společná reflexe – povídání o obrázku, naladění na téma les a dobrodružství

Cesta malého dobrodruha 

  • Teď máš pět minut, rychle utíkej do své skříně a převlékni se za malého dobrodruha! Po cestě přemýšlej, co všechno budeš potřebovat!
  • Prezentace a reflexe dobrodruhů.
  • Jako každý malý dobrodruh i ty si vedeš deníček! Už jsi týden na cestě za dobrodružstvím a právě jsi dorazil do hustého lesa, kde jsi zažil… Napiš si do svého deníčku krátký záznam zážitků z hustého lesa.
  • Reflexe zážitků z deníčku.
  • Všechna Vaše dobrodružství byla skvělá! Ale ten den ještě neskončil, protože jste právě našli...
  • Etuda: máš pět minut, připrav si etudu (můžeš, ale nemusíš při ní mluvit), jak a kde jsi našel nějaký předmět (kreativitě se meze nekladou – najít můžete cokoliv!)
  • Předvedení a reflexe etud

Ukončení hodiny – zadání úkolu

Naše dnešní dobrodružství je u konce, ale to vaše teprve začíná! Natočte, vyfoťte nebo nakreslete svůj deníkový záznam, co všechno jste zažili se svým předmětem během týdne plného dobrodružství!

2. lekce

Děti jsou již předem motivovány od učitele, aby do hodiny vstoupily již v rolích malých dobrodruhů (motivace – zpráva od učitele, kdy a kde je sraz malých dobrodruhů, na kterém si vzájemně sdělí své zážitky z cest).

Úvodní blok

  • Kolečko novinek malých dobrodruhů, sdílení videí, fotek, deníkových záznamů
  • Warm-up: boční vedení – pokračování v cestě dobrodruha (je ráno a vy se právě probouzíte, čistíte si zuby a vyrážíte na cestu najít něco ke snídani – učitel popisuje různá přírodní prostředí a v nich vzniklé situace například: skáčeš po klouzavých kamenech rychlostí 5 atd.).
  • Hra: medvěd tě sleduje – princip hry čaroděj, učitel je medvěd – žáci se chtějí dostat ke keři s malinou (počítač) – když učitel kouká, žáci stojí ve štronzu, když učitel nekouká, žáci jdou pomalu k počítači z nejvzdálenějšího místa v místnosti – koho učitel uvidí se hýbat, vrací se na začátek.
  • Jste šikovní, snědli jste maliny a najednou v dálce vidíte dům (obrázek P. Čech). 
    Zdroj: Pavel Čech: Dobrodružství pavouka Čendy

Vtažení do příběhu 

  • Společná diskuze nad obrázkem – co vidí? Kdo tam bydlí? A bydlí tam vůbec někdo? Atd. 
  • Rozhodli jste se do domu vejít a prozkoumat ho, přeci jen jste na cestě už dlouho a nikdy nevíte, co by se Vám z domu mohlo hodit. Pomalu se přibližujete k domu, ale jako každý starý dům, i tento má své speciální zvuky. Zkuste si teď vymyslet jeden zvuk, který byste mohli z domu nebo v domě slyšet – prezentace zvuku. 
  • Teď je už čas vstoupit do domu, postupně každý z Vás nám ostatním ukáže, jak vstupuje dovnitř a co tam asi vidí? Pozor, vše bude probíhat v pantomimě. A my ostatní využijeme zvuků, které jsme si před chvílí vymysleli a budeme s jejich pomocí vytvářet atmosféru. 
  • Reflexe pantomim (vstupů do domu) 

Závěr příběhu

  • Příběh: uprostřed místnosti stál velký starý stůl a na něm ležel dopis: "Milí, malí dobrodruzi, to, že jste došli až sem, znamená, že jste přeskočili všechny klouzavé kameny, přelstili medvěda a nezalekli se ani strašidelných zvuků v domě! Avšak ta nejtěžší zkouška Vás právě čeká…společně musíte vyluštit tajný vzkaz! Jen to Vás zachrání ze strašidelného domu."
  • Dobrodruzi, vymyslete společně kouzelné zaklínadlo, které bude obsahovat slova: Dům, les, dobrodruh – rýmovat se může, ale nemusí. (V tuto chvílí učitel odchází ze společného chatu – děti mají 5 minut, aby společně vymyslely zaklínadlo) 
  • Společná reflexe, konec hodiny.

Komentáře