Aktivity používané při distanční výuce dramatické výchovy

Na základě odpovědí v dotazníku Možnosti distanční výuky dramatické výchovy přináším přehled metod, technik a cvičení, které během distanční výuky učitelé dramatické výchovy využívají.

Dramatická hra

  • etudy podle dané okolnosti zadané slovně či obrázkem
  • pokračující etuda - jeden řekne stop a jde pokračovat v hraní
  • etuda pracující s pointováním, tvorba gagu
  • etuda pracující s motivem, metaforou
  • interperetace příběhu za danou postavu
  • nejlepší/nejhorší moment postavy
  • změna rolí v příběhu, hledání různých reakcí na danou situaci
  • etuda s mlčícím partnerem (plyšákem, imaginárním člověkem, ale i živou kočkou, či jiným domácím zvířetem)
  • etuda s předmětem, který se proměňuje
  • oživování předmětů
  • etuda na téma "Jak postava, kterou hraji v představení, tráví karanténu"
  • pantomima
    • pantomimické hádanky
    • tvorba grimasy na dané téma
    • pantomima částí těla (např. pouze pohyb rukou)
  • živé obrazy (např. inspirovány poslechem pohádky)

Inscenační tvorba

  • výroba loutky, tvorba loutkového příběhu, pilování práce s pohybem, mluvou (např. strašidelná loutka, jednoduchá loutka inspirovaná textem)
  • práce na postavě v připravovaném představení - doplňující otázky a úkoly pro postavu, myšlenková mapa - propojení postav v představení
  • čtené zkoušky chystané inscenace
  • hledání vhodné hudby k připravované inscenaci
  • dramaturgicko-režijní práce se zadaným textem, námětem (např. Anděl strážceStrom lidožroutObrázková dramaturgie)
  • tvorba a záznam monologu
  • výroba kostýmů (např. Kostýmní výtvarník)

Přednes, práce na textu
  • přednes hotového textu natočený na různých místech doma, v různém oblečení a s různými rekvizitami
  • pásmo experimentální poezie site specifik
  • přednes textu a jeho proměna v daných okolnostech
  • videozáznam přednesu a jeho reflexe

Videotvorba

  • krátké video jako osobní výpověď (např. na téma "Můj den v karanténě", "Jak se žije dramaťákům v době vládních opatření" atd.)
  • tvorba krátkých animovaných filmů na dané téma, příběh atd.
  • pásmo experimentální poezie site specifik (interpretace různých básní v různém prostředí zpracovaných filmovou řečí)
  • video inspirované textem (práce s pohybovou složkou, zvukem, hudbou, ...)
  • přednes doplněný vlastními ilustracemi

Audiotvorba

  • audiozáznam přednesu, četby (např. doplněný o ruchy, hudbu)
  • tvorba rozhlasové hry
  • sběr zvukového materiálu (např. zvuky na téma jaro, ruchy k textu)
  • rozhlasová improvizace zalozená na ambientní hudbě a zvukových efektech

Tvůrčí psaní

  • tvorba textu na základě literárního podnětu:
  • tvorba textu na základě neliterární inspirace
    • text na základě obrazu (např. lekce Martiny Černé)
    • psaní příběhu na základě pantomimické etudy (např. pouze pohyb rukou)
    • přetextování libovolné písně
    • tvorba životopisu postavy z připravované inscenace
  • tvorba textu na zadané téma (např. "Když se zhasne", "Cesta do neznáma", "Naplnění", "Byla jednou jedna rouška", "Monolog planety Země")
  • tvorba deníku:
    • deník na téma "Jak se žije dramaťákům v době vládních opatření"
    • vlastní deník napsaný v budoucnosti
  • tvorba dramatického textu
    • dramatický text na zadané téma 
    • dialog na základě fotografie dvou postav zachycených v konkrétní situaci, která v sobě skrývá určité napětí (např. rozmluva, která k situaci vedla)
    • dialog dvou postav z chystané inscenace
  • tvorba hádanek a logických detektivek
  • psaní dopisu
    • dopis sobě samému v době, kdy mě bude 50 či 70 let
    • dopis postavě, se kterou mám jako postava konflikt v připravované inscenaci

Práce s textem, příběhem
  • improvizované vyprávění jednoduchého příběhu
  • analýza klíčových situaci v příběhu, textu
  • pojmenování souvztažnost mezi příběhem a aktuálním (popřípadě) budoucím děním
  • informace o stavbě příběhu a tvorba vlastního příběhu 

Výtvarné aktivity

  • tvorba komiksu k textu (např. Komiksová báseň)
  • tvorba výtvarných objektů na základě textu (např. Poetické objekty)
  • tvorba série fotografií na základě textu (např. Příběhy v šesti obrazech)
  • ilustrace příběhu, básně, hádanky (přečteného nebo vyslechnutého)
  • vytvoření návrhu plakátu na připravované představení

Průpravná cvičení


Recepce a reflexe divadelního představení, etudy
  • reflexe divadelního představení (písemně, kresbou, jako odpověď na zadané otázky)
  • analýza jednotlivých složek divadelního představení
  • reflexe tvorby členů skupiny
  • předávání informací o dějinách divadla

Další aktivity

  • hlavolamy, šifry
  • křížovky a kvízy inspirované inscenacemi a prací skupin dramaťáku
  • rouškové tablo

Komentáře