Na základě odpovědí v dotazníku Možnosti distanční výuky dramatické výchovy přináším přehled metod, technik a cvičení, které během distanční výuky učitelé dramatické výchovy využívají.
Přednes, práce na textu
Práce s textem, příběhem
Dramatická hra
- etudy podle dané okolnosti zadané slovně či obrázkem
- pokračující etuda - jeden řekne stop a jde pokračovat v hraní
- etuda pracující s pointováním, tvorba gagu
- etuda pracující s motivem, metaforou
- interperetace příběhu za danou postavu
- nejlepší/nejhorší moment postavy
- změna rolí v příběhu, hledání různých reakcí na danou situaci
- etuda s mlčícím partnerem (plyšákem, imaginárním člověkem, ale i živou kočkou, či jiným domácím zvířetem)
- etuda s předmětem, který se proměňuje
- oživování předmětů
- etuda na téma "Jak postava, kterou hraji v představení, tráví karanténu"
- pantomima
- pantomimické hádanky
- tvorba grimasy na dané téma
- pantomima částí těla (např. pouze pohyb rukou)
- živé obrazy (např. inspirovány poslechem pohádky)
Inscenační tvorba
- výroba loutky, tvorba loutkového příběhu, pilování práce s pohybem, mluvou (např. strašidelná loutka, jednoduchá loutka inspirovaná textem)
- práce na postavě v připravovaném představení - doplňující otázky a úkoly pro postavu, myšlenková mapa - propojení postav v představení
- čtené zkoušky chystané inscenace
- hledání vhodné hudby k připravované inscenaci
- dramaturgicko-režijní práce se zadaným textem, námětem (např. Anděl strážce, Strom lidožrout, Obrázková dramaturgie)
- tvorba a záznam monologu
- výroba kostýmů (např. Kostýmní výtvarník)
Přednes, práce na textu
- přednes hotového textu natočený na různých místech doma, v různém oblečení a s různými rekvizitami
- pásmo experimentální poezie site specifik
- přednes textu a jeho proměna v daných okolnostech
- videozáznam přednesu a jeho reflexe
Videotvorba
- krátké video jako osobní výpověď (např. na téma "Můj den v karanténě", "Jak se žije dramaťákům v době vládních opatření" atd.)
- tvorba krátkých animovaných filmů na dané téma, příběh atd.
- pásmo experimentální poezie site specifik (interpretace různých básní v různém prostředí zpracovaných filmovou řečí)
- video inspirované textem (práce s pohybovou složkou, zvukem, hudbou, ...)
- přednes doplněný vlastními ilustracemi
Audiotvorba
- audiozáznam přednesu, četby (např. doplněný o ruchy, hudbu)
- tvorba rozhlasové hry
- sběr zvukového materiálu (např. zvuky na téma jaro, ruchy k textu)
- rozhlasová improvizace zalozená na ambientní hudbě a zvukových efektech
Tvůrčí psaní
- tvorba textu na základě literárního podnětu:
- text na základě dané věty
- text na základě nedokončeného příběhu
- text na základě příběhu s mezerami (např. DIP 2/2020)
- psaní se zadaným pravidlem (např. pouze jednoslabičná slova)
- text inspirovaný literární tvorbou světových a domácích autorů (např. sborník limeriků, LDObčasník)
- přebásnění textu (např. DIP 2/2020, Hrátky s panem Morgensternem)
- tvorba textu na základě neliterární inspirace
- text na základě obrazu (např. lekce Martiny Černé)
- psaní příběhu na základě pantomimické etudy (např. pouze pohyb rukou)
- přetextování libovolné písně
- tvorba životopisu postavy z připravované inscenace
- tvorba textu na zadané téma (např. "Když se zhasne", "Cesta do neznáma", "Naplnění", "Byla jednou jedna rouška", "Monolog planety Země")
- tvorba deníku:
- deník na téma "Jak se žije dramaťákům v době vládních opatření"
- vlastní deník napsaný v budoucnosti
- tvorba dramatického textu
- dramatický text na zadané téma
- dialog na základě fotografie dvou postav zachycených v konkrétní situaci, která v sobě skrývá určité napětí (např. rozmluva, která k situaci vedla)
- dialog dvou postav z chystané inscenace
- tvorba hádanek a logických detektivek
- psaní dopisu
- dopis sobě samému v době, kdy mě bude 50 či 70 let
- dopis postavě, se kterou mám jako postava konflikt v připravované inscenaci
Práce s textem, příběhem
- improvizované vyprávění jednoduchého příběhu
- analýza klíčových situaci v příběhu, textu
- pojmenování souvztažnost mezi příběhem a aktuálním (popřípadě) budoucím děním
- informace o stavbě příběhu a tvorba vlastního příběhu
Výtvarné aktivity
- tvorba komiksu k textu (např. Komiksová báseň)
- tvorba výtvarných objektů na základě textu (např. Poetické objekty)
- tvorba série fotografií na základě textu (např. Příběhy v šesti obrazech)
- ilustrace příběhu, básně, hádanky (přečteného nebo vyslechnutého)
- vytvoření návrhu plakátu na připravované představení
Průpravná cvičení
- hlasová, dechová a mluvní cvičení (např. nabídka Anky Kornajové)
- pohybové cvičení (např. rozcvička Choď na hudbu od Ondřeje Šulce na youtube)
- rytmické pohybové hry
- rozvoj smyslového vnímání (viz pracovní list Aleny Váradyové)
Recepce a reflexe divadelního představení, etudy
- reflexe divadelního představení (písemně, kresbou, jako odpověď na zadané otázky)
- analýza jednotlivých složek divadelního představení
- reflexe tvorby členů skupiny
- předávání informací o dějinách divadla
Další aktivity
- hlavolamy, šifry
- křížovky a kvízy inspirované inscenacemi a prací skupin dramaťáku
- rouškové tablo
Komentáře
Okomentovat